۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 789553

تبعات اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد؛ به طوری که قیمت روبل ریزش کرد و نفت افزایشی شد.

پس لرزه‌های اقتصادی جنگ در اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، تبعات اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد. پس از سقوط ۳۰ درصدی روبل، تصمیمات جدید بانک مرکزی روسیه تا حدی ورق را برگرداند. در همین حال اقدامات تحریمی علیه روس ها حتی به برخی بانک های چینی هم رسید، اگرچه در سوی دیگر ماجرا، گزارش بانک جهانی نشان می دهد که اروپا برای جایگزینی گاز روسیه پنج سال زمان لازم دارد.

به گزارش رویترز، در حالی که روبل طی چند روز گذشته ۳۰ درصد سقوط کرده بود و از ۹۱ روبل در برابر دلار به ۱۱۸ روبل در برابر دلار رسیده بود؛ اما حالا بخش قابل توجهی از این ضررها را جبران کرده و به حدود ۹۷ روبل در برابر دلار رسیده است.

کشورهای غربی و متحدانشان در روزهای یک شنبه و دوشنبه تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی روسیه و برخی بانک‌های این کشور اعمال کردند و همین مسئله موجب شد تا شاهد ریزش روبل در معاملات اولیه روز گذشته باشیم.

بانک مرکزی روسیه روز گذشته برای تقویت ارزش روبل نرخ بهره را به یک باره دو برابر کرد و وزارت اقتصاد این کشور هم به صادرکنندگان دستور داد تا ارزهای خارجی خود را به روبل تبدیل کنند.

در بازارهای جهانی نیز نفت برنت در ادامه جهش خود از ۱۰۴ دلار فراتر رفت، همچنین در معاملات دیروز بازار گاز اروپا شاهد جهش ۳۵ درصدی قیمت‌، ناشی از نگرانی‌ها نسبت به اخلال احتمالی در روند عرضه گاز از روسیه به اروپا بودیم.

به گزارش راشاتودی، بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بورس لندن در معاملات دیروز هر هزار متر مکعب گاز برای تحویل در ماه آوریل ۱۴۵۰ دلار قیمت خورد.

روسیه حدود ۴۰ درصد گاز اروپا را تامین می‌کند. در همین حال به گزارش اویل پرایس، دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی اعلام کرد بازار جهانی گاز در صورت اعمال تغییراتی می‌تواند تا پنج سال دیگر جایگزینی برای گاز روسیه بیابد؛ اما این کار در کوتاه‌مدت غیر ممکن است.

در همین حال همزمان با اعمال تحریم های گسترده غرب علیه روسیه، بلومبرگ گزارش داد که دو بانک و مؤسسه مالی بزرگ چین پس از تحریم‌های آمریکا و متحدانش به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تأمین مالی برای خرید مواد خام از روسیه را محدود می‌کنند.

گفتنی است؛ در حالی که روبل طی چند روز گذشته ۳۰ درصد سقوط کرده بود و از ۹۱ روبل در برابر دلار به ۱۱۸ روبل در برابر دلار رسیده بود؛ اما حالا بخش قابل توجهی این ضررها را جبران کرده و به حدود ۹۷ روبل در برابر دلار رسیده است.

کشورهای غربی و متحدانشان در روزهای یکشنبه و دوشنبه تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی روسیه و برخی بانک‌های این کشور اعمال کردند و همین مسأله موجب شد تا شاهد ریزش روبل در معاملات اولیه روز گذشته باشیم.

در معاملات امروز حتی ارزش روبل تا ۹۱.۴۹ روبل در برابر دلار هم بالا رفت. بانک پرومزویاز روسیه اعلام کرده که ارزش روبل در برابر دلار زیر ۱۰۰ باقی بماند.

بانک مرکزی روسیه روز گذشته برای تقویت ارزش روبل نرخ بهره را به یکباره دو برابر کرد و برخی اقدامات دیگر را در دستور کار قرار خواهد داد.

وزارت اقتصاد این کشور هم به صادرکنندگان دستور داد تا ارزهای خارجی خود را به روبل تبدیل کنند.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.